ترافیک مصرفی : منظور از ترافیک مصرفی مجموع دریافت و ارسال Packetهای اینترنتی است.
لازم به ذکر است علاوه بر دانلود و آپلود، بلکه تمام فعالیت های انجام شده در بستر اینترنت مانند باز کردن صفحات وب، باز کردن صفحات وبی که از نرم افزار فلش استفاده می کنند، بارگذاری مجدد صفحات وب، استفاده از نرم افزار های تلفن همراه و ... ترافیک مصرف می کنند.

به عنوان مثال به چند مورد متداول اشاره می شود:

  • برقراری ارتباط صوتی، تصویری و نوشتاری با استفاده از نرم افزارهایی مانند Yahoo Messenger ، Skype ، OOVOO، Whatsapp، Viber و .. همگی از ترافیک اینترتنی به میزان قابل توجهی کم خواهد کرد.
  • گوش کردن به موسیقی و تماشای فیلم به صورت آنلاین از ترافیک شما کسر خواهد کرد. این بدان معناست که چنانچه فیلم آنلاین مشاهده شود و یا همان فیلم دانلود شود، به یک میزان از ترافیک کاربر مصرف می شود. دقت داشته باشید در صورتیکه چند بار یک فیلم را به صورت آنلاین مشاهده نمایید، از ترافیک شما به همان تعداد کسر خواهد شد.
  • بازی های آنلاین مانند World of War craft ، Clash of clans و ... از ترافیک کسر می کنند.
  • Update کردن ویندوز ، آنتی ویروس، نرم افزارهای گوشی و ... همگی از ترافیک شما خواهد کاست.
  • استفاده از نرم افزاهای فیلترشکن و VPN و ... براساس نوع ارتباط ممکن است ترافیک بیشتری را کسر نمایند.
  • در صورت عدم داشتن کلمه عبور وایرلس هر شخصی می تواند به وایرلس مودم وصل شده و از ترافیک استفاده نماید.

شرکت های وب جهت مدیریت ترافیک مصرفی مشترکین خود قسمتی را در پنل کاربری تعبیه کرده است که می توانید گزارش اتصالات PPPoe خود را در آن مشاهده نمایید.

جهت بررسی میزان حجم استفاده شده در هر Connection (بازه زمانی که به اینترنت اتصال دارید.)، وارد پنل کاربری خود شده و به تب گزارش مراجعه کرده، سپس مطابق با تصویر زیر، در زیر تب عملکرد کاربر بازه مورد نظر خود را انتخاب نمایید و پس از زدن تیک گزینه "مشاهده ی بازه های زمانی اتصال"، روی دکمه مشاهده عملکرد کلیک نمایید.

حال صفحه ای مطابق با تصویر زیر باز خواهد شد که می توانید میزان Upload/Download را در هر بار Connect شدن مشاهده نمایید.

Untitled


شما می‌توانید برای پایش (مانیتور) کردن ترافیک شبکه و تهیه گزارش روزانه از مقدار ترافیک مصرفی و نمایش نمودار میزان ترافیک مصرفی در لحظه، روز، هفته و ... از نرم‌افزار NetWorx استفاده نمایید.



معرفی نرم افزار DU Meter

DU Meter نرم افزاری است که به وسیله آن می توان ترافیک یک شبکه  را پایش (مانیتور) نمود.
از امکانات این برنامه تهیه ی گزارش روزانه از مقدار ترافیک مصرفی، نمایش نمودار میزان ترافیک مصرفی در لحظه، روز، هفته و ... می باشد.

برای دانلود نرم افزار اینجا کلیک نمایید.

مراحل نصب نرم افزار Du Meter

برای نصب نرم افزار Du Meter مراحل ذیل را مطابق با تصاویر اجرا نمایید :

این قسمت، مرحله ورود نرم افزار می باشد که ما بدلیل نداشتن سریال از گزینه آخر،Remind me later استفاده میکنیم.

در این مرحله میبایستی درگاه ورودی و خروجی را برای مشاهده ترافیک خود  انتخاب نمایید. جهت بررسی ترافیک مصرفی اینترنت گزینه دوم را انتخاب نمایید.

در این پنجره جهت مدیریت حجم مصرفی خود به صورت ماهیانه بر حسب یکی از واحد های موجود در لیست سقف تعیین نمایید، تا به محض این که مصرف شما به میزان تعیین شده رسیدAlarm دهد.

در هنگام نمایش پیغام زیر با انتخاب گزینه Yes ، در Toolbar سیستم مقادیر ترافیک مصرفی در DU Meter قابل مشاهده است.

حال آیکون نرم افزار در پایین صفحه، کنار ساعت مطابق با تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود :

مشاهده ترافیک لحظه ای در نرم افزار DU Meter

 DU Meter محیط کاربری بسیار ساده ای دارد که پس از نصب با ارائه یک گراف بالای ساعت سیستم، سرعت لحظه ای و مقدار ترافیک مصرفی را به شما نشان می دهد.

ایجاد بازه زمانی در نرم افزار DU Meter

برای ایجاد بازه زمانی پایش (مانیتور)، کافی است بر روی آیکون DU Meter در کنار ساعت سیستم کلیک نموده و گزینه Option را انتخاب نمایید.

در بخش General می توانید تنظیمات شروع دوره و کوچکترین واحد برای محاسبه را مشاهده کرده و آن را تغییر دهید.

در قسمت Filter by Network Adapter می توانید Interface مورد نظر خود را مشخص نمایید (می توانید تیک هر کدام از کارت شبکه هایی را که نیاز به مانیتور آن ها ندارید، بردارید)

مشاهده گزارشات در نرم افزار DU Meter

برای مشاهده گزارشات گرفته شده بر روی آیکون DU Meter در کنار ساعت سیستم راست کلیک و گزینه ،Totals and reports  را انتخاب نمایید.

پنجره ای مطابق با تصویر زیر باز خواهد شد، شما می توانید اطلاعات مربوط به نرم افزار را کامل و به تفکیک مشاهده نمایید.

  • پنجره اول اطلاعات همان روز، از 12 شب تا ساعت  فعلی را نشان می دهد.
  • پنجره دوم مربوط به اطلاعات 24 ساعت قبل می باشد.
  • پنجره سوم گراف مربوط به حجم مصرفی را به صورتی ساعتی نمایش می دهد.

در قسمت Totals می توانید اطلاعات ماهانه و هفتگی را از زمانی که Counter آن را فعال کرده اید، مشاهده نمایید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در این قسمت می توانید Counter را صفر نمایید. به عنوان مثال می توانید از شروع دوره زمانی خود و یا شروع خرید ترافیک جدید، Counter این قسمت را صفر نمایید تا مقدار استفاده هر دوره را پایش (مانیتور) نمایید.

بررسی دقیق مصرف

  • تنظیمات مودم خود را در حالت  Bridge (در صورتی که قادر به تنظیم مودم به حالت Bridge نبودید لطفاً با شماره 1565 تماس حاصل نمایید.) قرار دهید.
  • میزان استفاده خود را مطابق آموزش های قبلی در  DU Meter صفر نمایید.
  • یک زمان آزمایشی برای خود در نظر گرفته و Connection خود را Disconnect و سپس Connect نمایید تا یک سطر به گزارشات شما در پنل کاربری اضافه گردد، که زمان شروع آن همان زمان آزمایش شما باشد.
  • شروع به دانلود و استفاده نمایید و به محض اتمام کار، Connection خود را مجدد Disconnect نمایید.
  • حال مجدد Connection خود را Connect نموده و به گزارش عملکرد در پنل کاربری که در ابتدا توضیح داده شد مراجعه نموده، پس از یافتن Connection آزمایشی، گزارش مصرف خود را در آن بازه یادداشت نمایید.
  • میزان مصرف خود را از روی DU Meter مشاهده نمایید.

حال نتیجه ها را با هم مقایسه نمایید. در صورت وجود مشکل با شماره 1565 تماس حاصل نمایید.

امنیت وایرلس

جهت تامین امنیت بیشتر لازم است به نکات ذیل توجه نمایید :

  • در صورتی که سیستمی به مودم شما متصل است اما شما از وجود آن مطلع نیستید، فوراً اقدام به تغییر کلمه عبور وایرلس مودم نمایید.
  • در بازه زمانی مشخص یا زمانی که احساس میکنید ترافیک شما بیشتر از حالت عادی مصرف می شود، رمز وایرلس را از داخل مودم تغییر دهید. برای انجام این کار وارد تنظیمات مودم شده و از لیست سمت چپ گزینه Basic را انتخاب نمایید، از منوی باز شده روی گزینه WLAN کلیک نمایید، پس از آن مراحل را به ترتیب مشخص شده در تصویر زیر انجام دهید.
    wireless-security-1
  • نکته قابل توجه جهت حفظ امنیت بیشتر انتخاب گزینه WPA2-PSK /WPA-PSK از منوی Security می باشد.

جهت جلوگیری از سوء استفاده از اینترنت می توانید برای مودم MAC Filter تعریف نمایید. با این قابلیت تنها سیستم هایی که داخل کنسول مودم تعریف شده باشند می توانند از اینترنت استفاده نمایند. جهت استفاده از قابلیت MAC Filtering مطابق با تصویر زیر اقدام نمایید. هدف از انجام این تنظیمات، اجازه اتصال و یا عدم اتصال MAC Address های مختلف از طریق شبکه وایرلس می باشد.

wireless-security-2


با تشکر از حسن توجه شما
امور مشتریان - های وب    
اسفند 21, 1393