مرزها و چارچوب‌های فعالیت آنلاین کودکان و نوجوانان

قسمت اول:
در دنیای کنونی، کمتر کسی است که با شبکه‌های اجتماعی آشنایی نداشته باشد. روند رویارویی ما با شبکه‌های اجتماعی در حال رشد است ولی برای استفاده‌ی کودکان و نوجوانان از این شبکه‌ها، هنوز راهکار مستقل و ثابت‌شده‌ای نداریم. با وجود این تردیدی نیست که بین استفاده‌ی سالم از فضای آنلاین و استفاده‌ی ناسالم تفاوت وجود دارد و خانواده‌ها بایستی چارچوب‌ها و مرزهایی برای استفاده از فضای آنلاین داشته باشند. طبعاً اگر بتوانیم عادت‌های آنلاین سالم برای خانواده فراهم کنیم، کودکان و نوجوانان را در برابر مسائل بالقوه‌ی فضای آنلاین ایمن می‌کنیم، مسائلی که ممکن است اثر بلندمدتی روی آن‌ها داشته باشد.

مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی مزایای متعددی دارند. برای مثال:
- داشتن ارتباط مستمر با دوستان و خانواده
- آگاه شدن و داوطلب شدن برای کارهای بشردوستانه، کمپین‌ها و رویدادهای خیرخواهانه
- افزایش خلاقیت با اشتراک هنر، ایده یا موسیقی
- ملاقات با افرادی که با حوزه‌ی علاقه‌مندی‌های فرد همسو هستند.

درعین‌حال معایبی هم دارند:
مطالعات نشان می‌دهند نوجوانانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، اطلاعاتی از خودشان به اشتراک می‌گذرند که ممکن است (ممکن است) برایشان آسیب‌زا باشد.
برای مثال از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر با اطلاعات کامل شناسنامه‌ای اعم از نام و نام خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی هستند، از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر اطلاعات تولد و علائقشان را به اشتراک عموم گذاشته‌اند، از هر ۱۰ نفر، ۷ نفر اطلاعات محل تحصیل و محل زندگی خودشان را برای عموم به اشتراک گذاشته‌اند که ممکن است در اختیار افراد سودجو قرار گیرد.

در این مطالعات:
 ۱۳ درصد نوجوانان اشاره‌کرده‌اند که با فردی به‌طور آنلاین ارتباط برقرار کرده‌اند که ناشناس بوده‌اند و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها ترسناک و ناراحت‌کننده بوده است.
۳۰ درصد اعلام کرده‌اند که به‌واسطه‌ی حضور آنلاین، تبلیغاتی برای آن‌ها به نمایش درآمده که مناسب سن آن‌ها نبوده است.
۳۹ درصد اعلام کرده‌اند که برای ورود به وب‌سایت‌هایی که محدودیت سنی بالای ۱۸ سال دارد، دروغ گفته‌اند و وارد چنین سایت هایی شده‌اند.

در هفته‌های آتی به بررسی راهکارهایی برای چگونگی واکنش به این موضوع، خواهیم پرداخت.



مهدی میناخانی
روانشناس سازمان های‌وب
www.minakhany.com

 

  • کودکان در فضای مجازی
  • های‌وب
  • hiweb
ارديبهشت 24, 1397