مرزها و چارچوبهای فعالیت آنلاین کودکان و نوجوانان
قسمت چهارم:
در قسمتهای گذشته در خصوص مزایا و معایب شبکههای اجتماعی، راهکارهایی برای مرزبندی و همچنین مسئولیت اخلاقی ما نسبت به کودکانمان صحبت کردیم.
در این قسمت در خصوص چگونگی روبرو کردن کودکان با محدودیتهای در نظر گرفتهشده، صحبت خواهیم کرد.
میزان تحمل ناکامی در مرز گذاری روی فضای آنلاین:
در این بخش قصد داریم روی این موضوع تمرکز کنیم که چطور کودکانمان را با این محدودیتها روبرو کنیم، بهطوریکه این محدودیت برای آنها تحملناپذیر نباشد و آسیب نبینند.
واکنش شما به تعامل و ارتباط کودک با فضای آنلاین بایستی مشابه واکنش شما به ارتباط کودکتان با غذا باشد. کودکان هرگونه شکلات یا خوراکی را بدون در نظر گرفتن میزان سلامت آن مصرف میکنند، ولی شما بهعنوان فرد بالغ اجازه نمیدهید که بیش از یک حدی از این نوع خوراکیها مصرف کنند، چراکه از مضرات آن آگاهی دارید.
فضای آنلاین مثل همین ماجراست، برای مصرف آنلاین کودکتان محدودیت بگذارید، کودکان نیاز دارند که در فضای آفلاین تجربه کسب کنند و روش زیستن با دنیای واقعی را تجربه کنند تا یاد بگیرند.
چیزی که در فضای آنلاین بهغایت به آن پرداخته نمیشود؛ اما بهطورکلی کاهش دادن میزان استفاده از هر چیزی، عموماً با مقاومت همراه است. برای مثال شما اگر به مدت دو سال داروی آرامبخش مصرف کرده باشید، برای کاهش میزان استفاده از آن دارو، باید به نرمی و با شیب ملایم مصرف دارو را کاهش دهید و اگر بخواهید بهیکباره میزان را کاهش دهید، بدن شما مقاومت میکند و اجازهی کاهش را نمیدهد؛ بنابراین برای کاهش میزان استفاده کودکان از فضای آنلاین و مرز گذاری روی آن بایستی بااحتیاط عمل کرد.
مهمترین موضوع دراینباره، تجربهی تحمل ناکامی در کودکان است. کودکان در این محدودیتها و مرز گذاریها دچار یکجور ناکامی میشوند. مهم است که این ناکامی، یک ناکامی سالم باشد و نه آسیبرسان. ما بهطورکلی دو نوع ناکامی داریم که عبارتاند از ناکامی بهینه و ناکامی آسیبرسان.
ناکامی بهینه: شکلی از ناکامی است که کودک دریافت میکند ولی آنقدری نیست که به او آسیب برساند. در این نوع ناکامی که یک ناکامی سالم است، کودک با یک ناکامی مواجه میشود که تحمل کردن آن برایش همراه با رنج، ولی آسان است. بهواقع ممکن است کودک پس از نیم ساعت اساساً فراموش کند که با چنین ناکامیای روبرو شده است.
در قسمت آینده در خصوص ناکامی آسیبرسان و همچنین دلایل وابسته شدن کودکان به فضای آنلاین صحبت خواهیم کرد.
مهدی مینا خانی
روانشناس سازمان هایوب
www.minakhany.com