«های‌وب» همواره تلاش می کند کلیه عواملی که باعث اُفت کیفیت سرویس می شود را بررسی و رفع نماید. آموزش این موارد به مشترکین می تواند رسیدگی به این گونه مشکلات را تسریع و تسهیل نماید. در این راستا مستند زیر عمده مواردی که موجب بالا رفتن نویز و افت کیفیت سرویس دریافتی می شود را معرفی کرده و روش رفع آنها را اطلاع رسانی نماید.



نویزگیر

استفاده از نویزگیر باعث می شود کیفیت خط شما به میزان قابل توجهی بالا برود و بالعکس اگر نویزگیر شما معیوب باشد، حتی ممکن است چراغ ADSL روی مودم شما چشمک زن یا کاملاً خاموش گردد.
در تصویر زیر نمونه یک نویزگیر را ملاحظه می نمایید:

نویزگیر

بهتر است این ابزار هم برای تلفن و هم برای مودم استفاده گردد.
دقت شود تلفن های بی سیم نیز باعث ایجاد نویز روی خط می شوند پس بهتر است روی خطی که سرویس +2 ADSL جاری می باشد تلفن بی سیم قرار نگیرد و یا در صورت وجود، حتماً قبل از آن نویزگیر قرار داده شود.

علاوه بر تلفن بی سیم در صورت وجود دستگاه هایی مانند فکس، پرینتر، اسکنر، کارت خوان ، Caller ID ، صفر بند و هر وسیله برقی که میدان مغناطیسی ایجاد نماید، باعث ایجاد نویز گشته، بایستی از اطراف مودم دور شود و یا از پریز تلفن خارج گردد.

در رابطه با مشترکيني که خط تلفن شان وارد سانترال شده است (معمولاً شرکتها شامل این مورد می شوند) بايد نحوه اتصال صحيح مودم توسط مشترک بررسی شود. اما پیشنهاد بهتر این است که مودم را قبل از سانترال و بصورت مستقيم روي خط بگذاريم.

دوشاخه ضد برق

ابزار دیگری که باعث افت کیفیت سرویس می شود، دوشاخه ضد برق است .
دو شاخه ضدبرق مطابق تصاویر ذیل می باشد:

در صورت وجود دوشاخه ضدبرق روی مدار، برای بررسی شرایط نویزخط، تلفن را از پریز جدا نموده و از دو شاخه معمولی استفاده نمایید.

پریز تلفن

گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی مثل سولفاته شدن پریز و یا سیم کشی نا مناسب احتمال دارد کیفیت سرویس روی یک پریز بهتر از دیگری باشد، به همین دلیل بهتر است مودم را برای حل مشکل نویز روی پریز های دیگر نیز امتحان کرد.

نحوه بررسی تغییرات انجام شده بر روی نویز

با تغییر دادن شرایط ذکر شده در بالا، حال لازم است بدانیم شرایط خط تغییر پیدا کرده است یا خیر. بدین منظور می توانیم وارد تنظیمات مودم شده و در قسمت Status مطابق تصویر زیر میزان SNR را چک کنیم:

نحوه  بررسی تغییرات انجام شده بر روی نویز

دقت شود معمولاً Margin SNR خط باید بالاتر از 10 باشد تا شرایط استفاده، مناسب گردد.
پس از بررسی موارد بالا و حل نشدن مشکل بهتر است مودم را جلوی در منزل برده و اصطلاحاً از سر خط چک نمایید.

اسفند 11, 1393