راهنمای تفاوت سرعت در سرویس، دانلود و شبکه‌های اجتماعی

زمانی که در مورد سرعت اینترنت صحبت می‌‌کنیم، اولین موردی که به ذهن می‌رسد سرعت دانلود و سرعت دریافت یک فایل صوتی، تصویری و یا یک عکس می‌باشد. اما از آنجایی که این روزها اکثر ما زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی مثل Instagram، Skype، Viber و Telegram صرف می‌کنیم علاوه بر سرعت دانلود، شناخت عوامل مؤثر بر سرعت این شبکه‌ها و نرم افزارها نیز حائز اهمیت است.

هنگام خرید اینترنت پرسرعت از شرکت ارائه‌دهنده، سرویس‌های متفاوتی با سرعت‌های ۱٢۸، ٢۵٦، ۵۱٢ و یا بالاتر با واحد کیلوبیت بر ثانیه پیشنهاد می‌شود. نرخ بیت یا بیت بر ثانیه به این معنی است که در مدت واحد زمان، چه مقدار اطلاعات از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر ارسال می‌شود. از آنجایی که سرعت سرویس برحسب بیت بر ثانیه بوده ولی واحد اندازه‌گیری سرعت دانلود بر روی سیستم‌های کامپیوتری بایت بر ثانیه است، برای محاسبه سرعت دانلود باید مقدار بیت بر ثانیه را تقسیم‌بر عدد 8 کنیم. ذکر این نکته حائز اهمیت است که سرویس ADSL یک سرویس اشتراکی (shared) بوده و پهنای باند بین 1 تا حداکثر 8 کاربر تقسیم می‌شود که به‌اصطلاح ضریب اشتراک 1 به 8 نامیده می‌شود (البته «های‌وب» سعی می‌کند سرویس‌های اشتراکی را، همچون سرویس‌های اختصاصی، با ضریب 1 به 1 در اختیار مشترکین قرار دهد). به‌طور مثال اگر شما سرعت 8 مگابیت برثانیه (8192 کیلوبیت) را خریداری کنید، در بهترین حالت سرعت دانلود شما 1 مگابایت بر ثانیه یا 1024 کیلوبایت بر ثانیه (8192 تقسیم‌بر 8) خواهد بود. اگر برای سرویس فوق بخواهیم ضریب اشتراک 1 به 8 را نیز اعمال کنیم، می‌بایستی مجدداً عدد 1 مگابایت بر ثانیه را تقسیم‌بر 8 ‌کنیم و سرعت 128 کیلوبایت بر ثانیه حاصل خواهد شد. بنابراین سرعت دانلود به ازای سرویس 8 مگابیت بر ثانیه، در بدترین و بهترین حالت 128 کیلوبایت بر ثانیه و 1024 کیلو‌بایت بر ثانیه خواهد بود.

زمانی که دانلود یک فایل انجام می‌شود یک لینک مستقیم به سرور موردنظر برقرارشده و فایل موردنظر را دانلود می‌کنیم ولی در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط مانند اتصال به سرور دانلود نیست. سرویس دهنده‌های شبکه‌های اجتماعی به علت تعداد بالای کاربر، به هر کاربر پهنای باند محدودی اختصاص می‌دهند که باعث کندی سرعت در استفاده از این شبکه‌ها می‌شود. این کندی سرعت زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که مشترک برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آنها مجبور به عبور از لایه‌های مختلف از جمله فیلترینگ هوشمند می‌شود.

با توجه به مطالب ذکرشده، مشکل در دریافت و ارسال اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی به معنای اشکال در سرویس اینترنت شما نیست. برای اطمینان از میزان سرعت دریافتی اینترنت خود، فایلی را به طور مستقیم از یک وب سایت معتبر و دارای پهنای باند مناسب دریافت کنید، در صورتی که سرعت مطابق تعاریف گفته شده در بالا مناسب بود، ایراد از سرورهای شبکه اجتماعی مورد استفاده بوده است.




شهریور 25, 1394