۱) سرویس ADSL چیست؟
Digital مشترک Line) DSL روشی برای اتصال به اینترنت با سرعتبالا و هزینه پایین است. انواع مختلفی از DSL وجود دارد که امکان اتصال به اینترنت را با سرعتها و امکانات مختلف مهیا میکنند. متداولترین نوع آن ADSL یا DSL نامتقارن است. ارتباط ADSL از طریق سیم تلفن برقرار میشود.
۲) مزایای استفاده از سرویس ADSL چیست؟
- بهرهگیری از خطوط تلفن معمولی و عدم نیاز به سیمکشی و نصب تجهیزات جدید مخابراتی
- اتصال دائمی به شبکه اینترنت بدون نیاز به شمارهگیری و اشغال بودن خط
- هزینه کم در نصب و راهاندازی و خرید تجهیزات
- راهاندازی آسان و سریع
۳) تفاوت بیت و بایت در محاسبه سرعت اینترنت چیست؟
بیت کوچکترین واحد برای اندازهگیری اطلاعات در دنیای مجازی است. از ترکيب هشت بيت، يک بايت به وجود میآيد. کلیه شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت، سرویسهای خود را بر اساس کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) ارائه میکنند که این درواقع سرعت اتصال شما به اینترنت را نشان میدهد. اما برای نشان دادن سرعت دانلود از کیلوبایت بر ثانیه (KBps) استفاده میشود. زمانی که سرویس 512 کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) را خریداری میکنید و بخواهید فایلی به حجم ۵۱۲ کیلوبایت را دانلود نمایید، ازآنجاکه هر ۸ بیت برابر با ۱ بایت است، برای دانلود این فایل، به ۸ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت.
برای مشاهده راهنمای تفاوت «بیت و بایت» و «ضریب اشتراک» کلیک کنید
۴) اصطلاح رانژه کردن تلفن یعنی چه؟
رانژه کردن اصطلاحی رایج در مراکز مخابراتی است که طی آن شرکت مخابرات خط تلفن مشترک را به شرکت ارائهدهنده اینترنتی متصل میکند و امکان دریافت اینترنت در کنار مکالمات صوتی، میسر میشود.
۵) برای استفاده از سرویس ADSL شرکت «هایوب»، از چه مودمی میتوان استفاده کرد؟
تمام مودمهای ADSL توسط شرکت «هایوب» پشتیبانی میشود
برای مشاهده راهنمای نصب مودم و راه اندازی سرویس کلیک کنید
۶) نحوه اتصالات مودم به خط تلفن و کامپیوتر به چه صورت است؟
در پشت مودمهای ADSL یک پورت Line و یک یا چند پورت LAN وجود دارد. پورت Line پشت مودم بایستی به خط تلفن رانژه شده متصل شود، بهتر است برای این اتصال از اسپیلیتر استفاده شود. برای اتصال مودم به رایانه شخصی (PC) میتوانید از پورت LAN استفاده کنید.
۷) برای استفاده از اینترنت شرکت «هایوب»، چه تنظیماتی باید روی مودم انجام شود؟
اکثر مودمها را میتوان به ۲ صورت PPPOE و Bridge تنظیم کرد. برای هر دو حالت VPI=0, VCI=35 در مودم تنظیم میشود. در حالت PPPOE نام کاربری و کلمه عبور در مودم ثبت میشود و برای هر بار اتصال به اینترنت کافی است مودم روشن باشد تا بهصورت خودکار مودم به اینترنت متصل شود. در حالت Bridge برای هر بار اتصال به اینترنت میبایست نام کاربری و کلمه عبور روی کانکشن ساختهشده در سیستم وارد شود.
۸) نویز چیست و تأثیر آن بر سرویس اینترنت به چه صورت است؟
نویز یکی از عواملی است که بر روی خط ADSL اختلال ایجاد میکند و باعث بروز مشکلات متعدد میشود. در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد: نویز بهصورت شنیداری بر که در هنگام مکالمات تلفنی مشهود است و نویز بر روی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس میشود.
شاخص SNR (نسبت سیگنال به نویز) نشاندهنده میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن است. هر چه مقدار SNR خط بیشتر باشد شرایط نویز خط، مطلوبتر هست.
برای مشاهده راهنمای بررسی عوامل نویز کلیک کنید
۹) اسپلیتر چیست و چه مزایایی دارد؟
اسپلیتر ابزاری است برای جدا کردن Voice و Data از یکدیگر. اسپلیتر قطعهای است کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL. اسپلیتر میتواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطعووصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند.
یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده همزمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس اینترنت و تلفن میبایست دستگاههای جانبی مثل تلفن، فکس و … با اسپلیتر به خط تلفن وصل شوند، این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است بهصورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپلیتر نیاز است.
۱۰) نحوه بررسی قطع شدن بوق خط تلفن رانژه شده به چه صورت است؟
- کابل تلفن متصل به مودم ADSL را از پریز جدا کنید
- خط تلفن را چک کنید درصورتیکه بوق آزاد شنیده نشد با شماره 20117 تماس بگیرید و خرابی تلفن را ثبت کنید
۱۱) علت دریافت خطای 691 در هنگام connect به اینترنت چیست؟
درصورتیکه مودم به حالت bridge تنظیمشده باشد، میبایست روی ویندوز، یک کانکشن برای اتصال به اینترنت ساخته شود که نام کاربری و کلمه عبور که توسط شرکت هایوب به شما دادهشده است را در آن وارد نمایید. درصورتیکه user, password را اشتباه وارد نمایید خطای 691 دریافت میکنید.
۱۲) علت دریافت خطای 678 در هنگام connect به اینترنت چیست؟
برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از :
- نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق USB به کامپیوتر وصل شود
- تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI / VCI
- وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورت line مودم
- مشکلات قطعی شرکت ارائهدهنده سرویس اینترنت
در این حالت نباید تنظیمات اینترنت را تغییر دهید و باید تا رفع مشکل منتظر باشید. در صورت رفع نشدن مشکل حتماً با پشتیبانی «هایوب» تماس بگیرید
۱۳) علامت ضربدر قرمز روی کارت شبکه نشانه چیست؟
کابل LAN بین پورت LAN پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر بهصورت فیزیکی قطعشده است، کارت شبکه، پورت LAN پشت مودم، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید.
۱۴) ترافیک فشفشه چیست؟
بسته ترافیک فشفشه برای اولین بار توسط «هایوب» ارائهشده است. شما ترافیکی با مبلغ بسیار کمتر اما با مدتزمان استفاده محدود خریداری مینمایید و در صورت استفاده نکردن در این بازه زمانی ترافیک بهصورت خودکار صفر میگردد.
برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد فشفشه کلیک کنید
۱۵) کد تخفیف چیست و نحوه استفاده از آن به چه صورت است؟
«هایوب» بهمنظور سهولت در استفاده از سرویسها، هدیهها و ... کدهای تخفیفی را آماده کرده است که به ازای خرید ترافیک یا سرویس، ساخته میشود و هر زمان که مایل باشید میتوانید آن را فعال نمایید. این کدها هم به ایمیل شما ارسال میشوند و هم در پنل کاربری، در تب کدهای تخفیف، زیر تب مشاهده کدهای تخفیف قابلمشاهده خواهند بود. با کلیک بر روی دکمه میتوانید کد تخفیف خود را فعال نمایید.
برای مشاهده راهنمای استفاده از کد تخفیف کلیک کنید
۱۶) چک کردن گزارش مصرفی از چه قسمتی امکانپذیر است؟
جهت بررسی میزان حجم استفادهشده در هر Connection (بازه زمانی که به اینترنت اتصال دارید)، وارد پنل کاربری خود شده و به تب گزارش مراجعه کنید، سپس در زیرتب عملکرد کاربر، بازه موردنظر خود را انتخاب نمایید و پس از زدن تیک گزینه «مشاهدهی بازههای زمانی اتصال»، روی دکمه مشاهده عملکرد کلیک نمایید. (برای مشاهده آموزش تصویری راهنمای مدیریت و امنیت ترافیک مصرفی کلیک کنید)